- يكشنبه ۱۳ اسفند ۹۶
- ۲۳:۳۷
تقسیم بندی مشتریان و حالات آنان
بطورکلی مشتریان خود را می توانید به ۵ دسته زیر تقسیم کنید:
۱ - مشتریانراضی
از خرید خود راضی هستند و به احتمال زیاد دوباره از شما خرید خواهند کرد.
۲ - مشتریانشاد
از خرید خود شاد هستند و به احتمال بالایی دوباره از شما خرید خواهند کرد.
3 - مشتریانشیفته یا بهوجدآمده
به این مشتریان، مشتریان وفادار نیز گفته میشود.
اینها تابلویتبلیغاتی شما هستند و در حد اعلا به یکی از هواداران شما یا برندتان تبدیل میگردند.
۴ - مشتریانناراضی
از خرید خود ناراضی هستند و به احتمال زیادی دوباره از شما خرید نخواهند کرد.
۵ - مشتریانخشمگین
با توجه به عدم رضایت از خرید خود و عدم جلب رضایت او توسط شما، سعی دارد تا به هر نحوی شده به شما ضرر بزند و دیگران را نیز از خرید منصرف کنند.
باید سعی کنید مشتریانخشمگین را کنترل و رضایت آنها را جلب نمایید و یا از عصبانیت آنها بکاهید.
فروشنده حرفهای سعی می کند تا مشتریانش را به " مشتریانشیفته " تبدیل کند، چرا که هزینه حفظ و نگهداری مشتریان شیفته یک پنجم مشتریان جدید است.
مشتریانجدید ۵ برابر سایر مشتریان هزینه دارند.
اگر مشتریان ناراضی شدند از طریق کنترل محیط کار باید رضایت آنها را به دست آوریم و باید به کارکنان آموزش بدهیم که به مشتریان بها بدهند.
- ۱۷۲